Pre- en postnatale

KINESITHERAPIE

KINE - LAPIERRE

 

 

Prenatale

 

Tijdens de zwangerschap kunnen allerhande lichamelijke klachten optreden zoals rugpijn, gezwollen voeten,... Daarom worden er in eerste instantie zwangerschapsoefeningen en tips gegeven om deze klachten te voorkomen. Deze bestaan uit :

 

  • Bloedstimulerende oefeningen om spataders, gezwollen voeten en krampen in de benen te voorkomen.
  • Ademhalingsoefeningen : borst- en buikademhaling worden aangeleerd.
  • Houdingsoefeningen : door een groter wordend gewicht op de buik zal je totale houding veranderen en kunnen klachten optreden in de lage rug. Door oefeningen zoals bekkenkanteling en een goede houding zowel thuis als op het werk kunnen veel van deze klachten sterk verminderd worden.
  • Bekkenbodemspieroefeningen : deze spieren zijn belangrijk om incontinentie tegen te gaan. Tijdens de zwangerschap is het bewust worden van deze spieren het belangrijkste. Tijdens de bevalling moet je je bekkenbodemspieren goed kunnen ontspannen. Het is dus heel belangrijk om het verschil te voelen tussen spanning en ontspanning. Na de bevalling komt het er op neer om de bekkenbodemspieren zoveel mogelijk op te spannen om algemene incontinentieklachten te voorkomen.

 

Na deze zwangerschapsoefeningen komt de baringsles. Daarin wordt wat meer uileg gegeven over de bevalling en de nodige ademhalingstechnieken.

 

  • Tijdens de arbeid : we leren een rustige en gecontroleerde ademhaling aan met nadruk op een lange uitademing. Een kortere ademhaling, nl. het puffen, wordt aangeleerd om de laatste contracties op te vangen voor de eigenlijke geboorte. Daarnaast worden er ook oefeningen en tips gegeven om zo ontspannen mogelijk te zijn.

 

  • Voor de eigenlijke geboorte van de baby wordt een goede perstechniek aangeleerd. Je leert hoe je op een efficiënte en energiesparende manier kan meepersen. Daarbij is de richting van het persen heel belangrijk.

 

 

 

Postnatale

 

Na een bevalling zijn voornamelijk de buikspieren en de bekkenbodemspieren fel verzwakt. Het is dan ook belangrijk om deze spieren terug te gaan oefenen om problemen met de rug, bekken en/of bekkenbodemspieren te voorkomen.

Na 4 à 6 weken kan er gestart worden met postnatale oefeningen.

KINE LAPIERRE - Kinesitherapie - Harelbeekstraat 35 bus 2 - 8550 Zwevegem - 056 71 51 77 - www.kine-lapierre.be